Данилов, Андрей Владиленович2023-03-082023-03-082022Данилов, А. В. Анализ историографии по развитию раннехристианской антропологии (от священномученика Иринея Лионского до бла- женного Августина Иппонского) / А. В. Данилов // ΧΡΟΝΟΣ. Церковно-исторический альманах. – 2022. – № 10. – С. 9–37.Danilov A. V. Analysis of historiography on the development of the Early Christian anthropology (from St. Irenaeus of Lyon to St. Augustine). ΧΡΟΝΟΣ. Church-historical almanac, 2022, no. 10, pp. 9–37.2519-8122http://elib.minda.by/handle/123456789/1611Данилов Андрей Владиленович – доктор философии (PhD), кандидат богословия; преподаватель Минской духовной академии; заведующий кафедрой религиоведения Института теологии Белорусского государственного университета. E-mail: danilov_andrei@hotmail.comDanilov Andrey Vladilenovich – Lecturer at the Minsk Theological Academy; Head of the Department of Religious Studies of the Institute of Theology, Belarusian State University; Doctor of Philosophy (PhD), Candidate of Theology. E-mail: danilov_andrei@hotmail.comВ статье на основании историографического анализа делается вывод о том, что несмотря на множество работ по раннехристианской патристике, по влиянию античной философии на формирование христологии и триадологии в трудах христианских богословов поздней античности, в богословской науке отсутствуют широкоохватные и детальные исследования не просто по антропологическим воззрениям отдельных отцов Церкви, а именно по вопросу развития христианской антропологии в греческой и латинской патристике II–V вв. Согласно исследованиям автора статьи, спорадические богословские наработки раннехристианской антропологии, испытывая влияние со стороны современных им христологических, триадологических, пневматологических и сотериологических концепций, в свою очередь оказывали влияние на них. Они заложили фундамент для построения антропологической системы Православия в эпоху раннего средневековья кон. V – кон. XII вв.Systematically, none of the former and current theologians and philosophers have studied, how after a qualitatively new stage of the anthropological thought of Irenaeus of Lyon, the following him theologians developed his concept or put forward their counter-ideas, arguing or agreeing with Irenaeus. Based on the historiographical analysis, it can be contend that despite the many works on the early Christian patristics, on the influence of ancient philosophy on the formation of Christology and triadology in the works of Christian theologians of late antiquity, in theological science there are no comprehensive and detailed studies not just on the anthropological views of individual Church fathers, but on the development of the Christian anthropology in Greek and Latin patristics of the 2th–5th centuries. According to the author's research, the sporadic theological developments of the early Christian anthropology, influenced by contemporary Christological, triadological, pneumatological and soteriological concepts, in turn influenced them. They laid the foundation for the construction of the anthropological system of Orthodoxy in the Early Middle Ages of the late 5th – late 12th centuries.ruЦерковная историяПозднеантичная культураАнтропологияХристологияСотериологияХристианствоПатрологияАвгустин ИппонскийИриней ЛионскийГригорий БогословФеодор МопсуэстийскийНемезий ЭмесскийАнализ историографии по развитию раннехристианской антропологии (от священномученика Иринея Лионского до блаженного Августина Иппонского)Analysis of historiography on the development of the Early Christian anthropology (from St. Irenaeus of Lyon to St. Augustine)Article