Данилов, Андрей Владиленович2022-02-172022-02-172021Труды Минской духовной академии. 2021. № 18. С. 47 – 72.1997-3020ORCID: 0000-0003-3699-648XУДК 233.5http://elib.minda.by/handle/123456789/1543Данилов Андрей Владиленович – доктор философии, кандидат богословия, заведующий кафедрой религиоведения Института теологии Белорусского государственного университета. E-mail: danilov_andrei@hotmail.com ORCID: 0000-0003-3699-648XDanilov Andrey Vladilenovich – Doctor of Philosophy, Candidate of Theology, Head of Department for Religious Studies at Theological Institute of Belarusian State University. E-mail: danilov_andrei@hotmail.com ORCID: 0000-0003-3699-648X«Диалог Оригена с Гераклидом»: Бог и Логос различны; сыновство с живым Богом является достаточным условием для того, чтобы понятие «Иисус Христос» включало в себя понятие «божественность»; достаточным условием для утверждения человеческой природы во Христе является факт Его рождения от Пресвятой Богородицы. Достаточность этих утверждений строго определяется и их одновременностью, так как они не отделимы друг от друга в речи Гераклида. Есть модель человеческих отношений, и Гераклид методом аналогии использует ее по отношению к моделируемому объекту – Богу Отцу и Сыну Божию. Ориген употребляет не конкретное понятие «Сын Божий», а просто сын. Такие же отношения сыновства у Иисуса Христа есть и с Пресвятой Богородицей. В силу несоответствия одновременного единства и различия Бога Отца и Сына Божия Ориген указывает на необходимость богословского развития христологии. Ориген защищает формулу «δύο Θεοί» против излишнего подчеркивания формулы «μία δύναμις» Гераклидом. Православность заключается для Оригена в совмещении высказываний «два Бога» и «один Бог». В литургии свт. Иоанна Златоуста и пасхальном тропаре наблюдается параллель формулировке Оригена в его «Диалоге» с епископом Гераклидом: «Тело во гробе, душа во аде, а дух был предан Отцу»."The dialogue of Origen with Heraclides": God and the Logos are different; sonship with the living God is a sufficient condition for the concept of "Jesus Christ" to include the concept of "divinity"; a sufficient condition for the affirmation of human nature in Christ is the fact of His birth from the Blessed Mother of God. The sufficiency of these statements is strictly determined by their simultaneity, since they are not separable from each other in the speech of Heraclides. There is a model of human relations, and Heraclides uses it by analogy in relation to the modeled object – God the Father and the Son of God. Origen does not use the specific term "Son of God", but simply the son. Jesus Christ has the same sonship relationship with the Blessed Virgin Mary. Due to the discrepancy between the simultaneous unity and difference of God the Father and the Son of God, Origen points out the need for the theological development of Christology. Origen defends the formula "at two Θεοί" against excessive underlining the formula "gerolymatos δύναμις" by Heraclides. For Origen, Orthodoxy consists in combining the statements "two Gods" and "one God". In the liturgy of St. John Chrysostom and the Paschal Troparion one can see a parallel to Origen's formulation in his "Dialogue" with Bishop Heraclides: "The body is in the grave, the soul is in Hades, and the spirit was left to the Father".ruАнтропологияХристологияОригенГераклидМонархианствоСубординационизмМоделируемый объектДуализмМонизмТрихотомияРазумная душаДушаЛОГИКА И ДИАЛЕКТИКА АНТРОПОЛОГИИ И ХРИСТОЛОГИИ У ОРИГЕНАArticle