Тарасенко, Александр Александрович2020-06-162020-06-162019СКРИЖАЛИ. - 2019. – Выпуск 17. – (Серия "Ветхозаветные исследования"). – C. 126–135.2519-8165 (Print)2519-8173 (On-line)http://elib.minda.by/handle/123456789/141Тарасенко Александр Александрович – доктор теологии, Карловы Вары (Чехия) (tarasenko65@gmail.com)Alexander Tarasenko – Doctor of Theology, Pastor, Karlovy Vary (Czechia) (tarasenko65@gmail.com)Данная статья анализирует категорическое утверждение в Послании Иакова о непричастности Бога к искушениям. Автор исследования предлагает свое прочтение текста, которое снимает видимое противоречие между этим утверждением и известными представлениями об автократии Бога, встречающимися в Библии и другой религиозной литературе. В статье приведены множественные свидетельства древних источников, показывающих, как часто испытания и искушения нисходят свыше. Согласно предложенной экзегетической интерпретации, Бог не искушает людей злом, но его благодеяния ставят людей перед тяжелым выбором между добром и злом.This article examines the categorical statement in the Epistle of James concerning God’s uninvolved attitude towards temptations. The author of this study proposes his own reading of the text in question that removes the seeming contradiction between this statement and the famous ideas about God’s autocracy contained in the Bible and other types of religious literature. The article offers numerous witnesses to ancient sources that reveal the frequency with which trials and temptations come from above. According to the exegetical interpretation proposed by the author, God does not tempt people with evil; instead, his loving-kindness puts people in the position of making a difficult choice between good and evil.ruБог не искушает злом: вариант прочтения Иак. 1:13 в контексте древних представлений о Божественной автократииGod Does not Temp with Evil: Alternative Reading of James 1:13 in the Context of Ancient Ideas about Divine AutocracyArticle