Раздоров, Алексей Николаевич; иерей2020-06-142020-06-142019СКРИЖАЛИ. - 2019. – Выпуск 18. – (Серия "Ветхозаветные исследования"). – C. 146–166.2519-8165 (Print)2519-8173 (On-line)http://elib.minda.by/handle/123456789/133Алексей Николаевич Раздоров – иерей, магистр богословия, преподаватель библейского колледжа «Наследие» (г. Москва), аспирант Общецерковной аспирантуры и докторантуры (razdorov@bk.ru)Alexey Razdorov – Priest, Master of Theology, Moscow Biblical College «Nasledie», Post-graduate Student of the Ss Cyril and Methodius Institute of Post-graduate Studies (razdorov@bk.ru).В настоящей статье с учетом достижений современной библейской мысли представлена попытка осмысления термина «sunei,dhsij» в рамках Рим. 13:1–7 с целью возможного определения значения, заложенного апостолом Павлом в этот термин. Для исполнения данной задачи был сделан богословско-экзегетический анализ указанного отрывка, который показал, что апостол Павел в Рим. 13:5 заложил определенные коннотации в значение понятия sunei,dhsij. Исследование показало, что эти коннотации не вскрываются посредством обычного перевода термина на русский язык, а благодаря экзегезе контекста, было выявлено, что под термином sunei,dhsij, переводимым обычно словом совесть, необходимо понимать автономную ретроспективную нейтральную инстанцию. Эта инстанция судит о наличии отклонений от заданных норм в поведении христианина. Поэтому под устойчивым выражением «dia. th.n sunei,dhsin», употребленным апостолом Павлом, следует подразумевать «ответственность перед Богом и Его заповедями». В контексте исследованного отрывка это означает, что правление властей уполномочено Богом и лежит в Его воле, а христианин как гражданин обязуется исполнять свои гражданские обязательства перед государством, поскольку имеет личностные отношения с Богом. Восстание против государственных правителей, не продвигающих политику богоборчества, является сопротивлением Божественной воле. Поэтому апостол Павел призывает римских христиан к социально-политическому порядку, избегать всяческих провокаций и отдавать всякому должное, например, платить налоги.In the XX century researchers had rejected the traditional idea of understanding sunei,dhsij in the Apostle Paul’s epistles. Scholars didn’t stand for regarding sunei,dhsij only as the moral conscience (knowledge of the good and evil) functioning as a divine voice of God or divine Logos embedded in person. Therefore, considering realities of the modern bible thoughts, the attempt of perception of the term "sunei,dhsij" in Rom 13:1- 7 is presented within the present article. Such researching had been accomplished for the purpose of possible definition of the term meaning put by the Apostle into it. In order to execute such a task, the theological and exegetical analysis of the stated fragment having been made showed that the Apostle Paul’d put the certain contents and connotations of the concept sunei,dhsij meaning to Rom. 13:5. The research discovered that these connotations weren’t opened by means of the usual translation of the term into Russian. Due to exegesis of a context, it revealed the necessity for the term sunei,dhsij being usually translated with a concept «conscience» to understand as an autonomous retrospective neutral instance. This instance judges existence of deviations from the set norms in Christian’s behavior. Therefore, the stable statement as "dia. th.n sunei,dhsin" used by Paul the Apostle must be kept in mind as "responsibility to God and His commandments". In the context of the studied fragment it means that the governing of the authorities is authorized by God and lies under His will. Christian as citizen ought to fulfill his/her civil commitments before the state since he/she has personal relations with God. The revolt against the state governors who aren't advancing the policy of theomachy is resistance to Divine will. Therefore the Apostle Paul calls the Roman Christians to keep socio-political order for avoiding all provocations and giving credit for anyone, for example: to pay taxes. The motivation to such a sensible behavior is accented by the apostle in conscience, in awareness of the responsibility to God, consequently to government officials.ruНовый ЗаветАнтропологияПавел апостолСовестьБиблеистикаЭкзегетика Нового ЗаветаЗначение suneidhsis в выражении “δια την συνείδησιν”: богословско-экзегетический анализ (Рим. 13:1–7)The Meaning of Suneidhsis in Expression “δια την συνείδησιν”: Theological and Exegetical Interpretation of (Rom. 13:1–7)Article